برند چیست؟ چرا باید کسب و کارها برندسازی شوند؟

0 دیدگاه
مقاله آموزشی
5/5 - (1 امتیاز)
برند چیست؟ چرا برندسازی می‌کنیم؟

زمانی که موضوع برند و برندسازی مطرح می شود، فقط تاکید بر برندهای خاصی چون؛ مک دونالد، نایک و یا برندهای لوکس معماری جهان مثل؛ gencler , sekkei نیست، دراینجا تمرکزمان بر برندهای محلی و کوچکتری می‌باشد،که در بازار رقابت برای سهم بیشتر و جایگاه بالاتر تلاش می‌کنند.

کسب و کارها برای زنده بودن و در مسیر رشد و تحول قرار گرفتن باید در چارچوب های برندسازی و برند شدن حرکت کنند، تا هم از ترافیک بالایی برخوردار شوند، و هم اینکه از شهرت و درامد خوبی برخوردار شود.

 

تاریخچه برند و برندسازی

کلیدواژه برند (Brand) اولین بار توسط مردمان اسکاندیناوی برای داغ زدن بر روی پوست گوسفندان خود استفاده می شده‌است. ( این داغ زدن دام ها در بین دامداران ایرانی به ویژه ایل‌های بختیاری و قشقایی هنوز هم مرسوم است)

بر اساس داستان فوق باید پذیرفت که مفهوم اولیه برندسازی همان ، متمایزشدن (Differentiation) است. یعنی دامداران با علامت خاصی دام های خود را از سایر دام ها متمایز می کردند.

البته مفهوم برند فقط به متمایز شده ختم نمی‌شود، گاها دیده شده است، که کلمه برند برای محصولات خاص و لاکچری هم استفاده می‌شود، مثلا آیفون، تویوتا و …

گاهی اوقات نیز کلیدواژه برند، برای ارزش گذاری بر محصولات و یا خدمات کاربرد دارد، مثلا طرف میگه من برای پولش نیست، فقط برای حمایت از حقوق کودکان است، که از محصول و خدمات موسسه محک استفاده می‌کنم.

در هر صورت منظور از این توضیحات این بود که در ابتدا تاریخچه شکل گیری برند و برندسازی را گفته باشم و از طرفی متوجه شده باشیم که تعریف و برداشت واحدی از کلمه برند نداریم، چون هر فرد یا سازمانی با توجه به استراتژی خود برداشتی متفاوت از برند و برندسازی دارد.

اما بدون شک همه ایده پردازان و نظریه پردازان حوزه برندینگ روی این موضوع اتفاق نظر دارند، که برند و برندسازی، موضوعی بالاتر و ارزشمندتر از، نام تجاری، طراحی لوگو و کارهای گرافیکی است.

 

تعریف برند چیست؟

با توجه به توضیحات بالا مشخص شد، که نمی‌توان تعریف واحد و منسجمی از برند داشت، که مورد توافق جمعی کارشناسان و نظریه پردازان برندینگ باشد.

علیرغم عادت بسیاری از مولفین و نویسندگان که تعداد زیادی تعریف پشت سرهم ردیف می‌کنند و یا تعداد کمتری فقط یک تعریف واحد از برندسازی را سمبل می‌کنند ما در این جا تعریفی تلفیقی برای شما در نظر گرفته ایم که تا حدودی مجموعه ای از شاخص های اصلی برندینگ را پوشش می هد.

تیلده هدینگ و همکارانش در کتاب مدیریت برند خود توضیح می‌دهند که با مرور بیش از ۳۰۰ مقاله در نشریات متنوع توانسته‌اند حداقل هفت نگاه مختلف را در بحث تحلیل برند و برندسازی تشخیص بدهند:

  • نگاه اقتصادی به تعریف برند و شیوه برندسازی
  • نگاه هویتی به تعریف برند و شیوه برندسازی
  • نگاه به برند و برندسازی از دید مصرف کننده
  • نگاه به برند و برندسازی از دید شخصیت شناسی
  • نگاه به برند از دیدگاه رابطه شناسی و مدیریت رابطه
  • نگاه به برند و برندسازی به عنوان تکیه گاهی برای تعاملات و ایجاد جایگاه اجتماعی
  • نگاه فرهنگی به برند و برندسازی

 

 

تعریف برند از نظر انجمن بازاریابی آمریکا

انجمن بازاریابی آمریکا، برند را به این صورت تعریف کرد که:

برند یعنی یک نام، عبارت، نشانه یا علامت یا ترکیبی از اینها که با هدف متمایز کردن یک کالا یا خدمت از سایر کالاها و خدمات یک فروشنده یا برای ایجاد تمایز میان کالا و خدمت یک فروشنده با کالا و خدمات سایر فروشندگان به کار گرفته شود.

 

تعریف برند از نظر معماران

بخوبی می‌دانیم تعریف برند و برندسازی مثل تمام صنایع و علوم در دو دهه اخیر تغییرات گسترده‌ای داشته است، لذا تعریف انجمن بازاریابی آمریکا قادر به پوشش همه جوانب برند و برندسازی بویژه در حوزه معماری نیست.

لذا معماران و دانشجویان عزیز معماری برای طراحی نقشه و استراتژی برندسازی شخصی و یا کسب و کار باید به مواردی که نیاز مخاطب و کاربران را جوابگوست و از طرفی نقشه واقعی برندینگ خود را تعیین می کند، تمرکز داشته باشند و از افراط و تفریط پرهیز کنند.

باور مجموعه راز معماری بر اینست که با توجه به وجود 300 تعریف در دنیای برندینگ بهترست معماران و یا شرکت های معماری هر کدام با توجه به استراتژی و توانایی های خود  تعریفی خاص از برند و برندسازی کسب و کار خود داشته باشند، تا در بند توهم و خیالات رویایی غیر واقعی درگیر نشوند.

مجموعه راز معماری با تجربه 6 ساله در زمینه بازاریابی دیجیتال بر پایه هوش مصنوعی و اجرای پروژه های واقعی و نتیجه بخش در زمینه برندسازی کسب و کارها بویژه کسب و کار معماران جوان آماده مشاوره و اجرای پروژه های توسعه کسب و کار شما می باشد.

 

ابراهیم اسدی؛ دیجیتال مارکتر مجموعه راز معماری           

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

preloader